Na rowerze albo kajakiem po okolicy Świecia nad Drwęcą

Z Topieli do Brodnicy kajakiem (około 25 km)

1. 00,0 km --> Topiele, most drogi nr 52 na trasie Toruń - Olsztyn.
  2. 6,5 km --> Ujście Brynicy w tzw. „Długim Moście”.
  3. 15,5 km --> Ujście Skarlanki z jeziora Bachotek, za nim most kolejowy linii Brodnica - Działdowo.
  4. 21,7 km --> Most kolejowy linii do Sierpca, niżej po lewej Michałowo, obecnie przedmieście Brodnicy
  5. 25,4 km --> Brodnica, centrum miasta przy dwóch mostach drogowych, przy pierwszym wieża Bramy Mazurskiej z siedzibą Oddziału PTTK, za drugim dogodne miejsce do opuszczenia kajaka na tyłach kościoła szkolnego i spichlerza z siedzibą Muzeum

Z Tamy Brodzkiej do Świecia na rowerze (około 27 km)

Z Brodnicy do Tamy Brodzkiej docieramy żółtym szlakiem z ulicy Dworcowej, skąd skręcamy na Świerkową, mijając z prawej strony cmentarz wojskowy. Żółte znaki zaprowadzą nas do torów kolejowych, a potem do lasu i nieczynnej stacji kolejowej w Tamie Brodzkiej po około 6 km od początku jazdy.

Stąd wjeżdżamy na wzniesienie szosy około 900 m i za miejscem wyznaczonym na postój zjeżdżamy w prawo na polną drogę na skraju lasu. Po 1,5 km dotrzemy do pierwszych zabudowań, skąd kontynuujemy jazdę przy lesie. Po następnych 2,5 km znajdziemy się w miejscu, z którego ostatnia na tym odcinku piaszczysta drogą skręca w prawo. Warto nią zjechać na dół, aby popatrzeć na malownicze zakola Drwęcy i rozległe łąki w sąsiedztwie Kopiczyńskich. Po powrocie na wzniesienie jedziemy dalej prosto, by przy przydrożnej kapliczce w Świeciu skręcić w prawo i podjechać kilkadziesiąt metrów do znaku drogowego z nazwą wsi. Tu skręcamy w lewo i podjeżdżamy na kolejne wzniesienie.

Zakopane - Pokrzywnia

Trasa prowadzi na początku wysoką skarpą równolegle do koryta silnie meandrującej tu Drwęcy po prawej, potem wzdłuż łańcucha wzgórz morenowych, leżących od 40 do 60 m nad poziomem wody, towarzyszących nam z lewej. Warto wspiąć się jeden z pagórków, aby zobaczyć w dole malownicze zakola rzeki, a przy dobrej widoczności także pagórki w Głęboczku.

W miejscu rozcięcia skarpy poprzecznymi dolinkami, po około 0,5 km od skrzyżowania w Świeciu, po lewej miniemy Zakopane, a potem znajdziemy się w Pokrzywni. Tutaj odszukujemy po prawej stronie przy zabudowaniach z bocianim gniazdem ciekawą kapliczkę, stojącą między krzewami bzu, a nieco dalej z lewej strony drogi przydrożny krzyż z datą 1934, upamiętniający tragiczną śmierć siedemnastoletniej mieszkanki Pokrzywni. W kapliczce obejrzymy kopię płaskorzeźby Matki Boskiej Łąkowskiej, wykonanej przez Ryszarda Wojtkiewicza ze Zbiczna. Oryginał wyrzeźbiony w lipowym drewnie można podziwiać w zbiorach brodnickiego Muzeum.

Po około 5 km od drogowskazu w Świeciu dotrzemy do szosy w pobliżu mostu nad Drwęcą i miejsca nazywanego Topiele. Skręcamy w lewo, przecinamy szosę i mijając z prawej topolę z niebieskim oznaczeniem szlaku, zjeżdżamy z szosy na polną drogę w prawo. Na tym odcinku przez cały czas będziemy obserwować zalesiony ciąg wzgórz morenowych z lewej strony i rozległe łąki, które oddzielają nas od Drwęcy, po stronie przeciwnej. Po około 2,5 km docieramy do głazu w Szramkowie.

Pomnikowy głaz w Szramowie

To granitowy głaz narzutowy ustawiony po prawej stronie drogi, na skraju pola, obecnie zasłonięty gęstymi brzózkami. Wymiary: 4,75 m x 240 cm. W jego pobliżu znajdują się pozostałości dawnego dworu i parku, ale obecnie są tak szczątkowe, że nie warto tracić czasu na ich poszukiwanie.

Od kamienia jedziemy krótko do rozwidlenia dróg i skręcamy w lewo ku widocznemu przejazdowi przez tory. Dalej prosto betonową drogą w niewielkim wąwozie. Po prawej, w otoczeniu czterech wysokich sosen, miniemy przydrożną kapliczkę. Po wjeździe na wzniesienie warto się obejrzeć, by rzucić okiem na ciekawy krajobraz zwiedzanych okolic. Przed nami zabudowania Pokrzydowa.

Pokrzydowo

Jest dużą wsią, wzmiankowaną już w 1229 roku. Warto tu się zatrzymać, aby zwiedzić m.in. neoromański kościół parafialny p.w. Niepokalanego Poczęcia N.P. Marii z 1866 r. (fot. 005) i zobaczyć w pobliżu pomnikową aleję 60 lip drobnolistnych. Lipy rosną na odcinku drogi prowadzącej z Pokrzydowa do Grzmięcy. Mają od 190 do 400 cm w obwodzie, a wys. od 9 do 26,5 m.

Mariany

Można lipową aleją pojechać dalej aż do Zbiczna i stamtąd wrócić do Brodnicy albo cofnąć się do Pokrzydowa, by za budynkiem szkoły skręcić w prawo na 2,5 km polną drogę, która doprowadzi nas do skrzyżowania żółtego i niebieskiego szlaku turystycznego. Wtedy kierujemy się „żółtą trasą” przez osadę Mariany i jedziemy kolejne 2,5 km przez las nad jeziorem Bachotek, leżącym w dole po prawej stronie trasy.

Tama Brodzka

Po dotarciu na skraj lasu w pobliżu Ośrodka Szkoleniowo-Wypoczynkowego UMK Bachotek zjeżdżamy szosą ku Tamie Brodzkiej, skąd rozpoczęliśmy wycieczkę.